Σχεδιάζοντας με το φως: Εστιατόρια και bars

Τα εστιατόρια και τα bars αποτελούν σήμερα τη σκηνή της σύγχρονης αστικής ζωής, αντανακλώντας τις συνήθειες και την κουλτούρα μιας κοινωνίας που όλο και περισσότερο χρησιμοποιεί τους χώρους αυτούς για κοινωνική συνεύρεση και διασκέδαση. Μέσα σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού και υψηλών απαιτήσεων, ο σχεδιασμός των χώρων αυτών απαιτεί εκτεταμένες συνεργασίες μεταξύ των πεδίων της αρχιτεκτονικής, της διακόσμησης, των γραφικών και οπτικών τεχνών και τη δημιουργική ενσωμάτωση μουσικής, διαφήμισης, πολυμέσων και τεχνικών από το χώρο του θεάματος. Το κύριο ζητούμενο είναι πάντοτε η δημιουργία ενός χώρου με προσωπικότητα και χαρακτήρα ο οποίος ως ένα καλά στημένο σκηνικό να ανταποκρίνεται και αν είναι δυνατόν να υπερβαίνει τις προσδοκίες του κοινού.

Μέσα στο απαιτητικό και πολύπλευρο αυτό πλαίσιο, ο τεχνητός φωτισμός καλείται να εκπληρώσει ένα σημαντικό έργο, αυτό της δημιουργίας της κατάλληλης ατμόσφαιρας και των συνακόλουθων αισθημάτων άνεσης, χαλάρωσης, ηρεμίας, ευχαρίστησης, ευεξίας, χαράς και κεφιού των χρηστών του χώρου. Οι παράγοντες αυτοί κρίνονται ως πρωταρχικής σημασίας για την επιτυχία ενός εστιατορίου ή bar.

Σε καμία άλλη εφαρμογή αρχιτεκτονικού φωτισμού ο ρόλος του σχεδιαστή φωτισμού δεν είναι τόσο αναγκαίος αλλά και ταυτόχρονα δύσκολος. Και αυτό γιατί καλείται να ξεφύγει από την αμιγώς ‘τεχνική – ποσοτική’ προσέγγιση του φωτισμού που βασίζεται στην εξασφάλιση των αναγκαίων lux (μονάδα μέτρησης φωτισμού επιφανείας) για μια δραστηριότητα και να προχωρήσει στη δημιουργία μοναδικών και αυθεντικών ατμοσφαιρών με φαντασία και δημιουργική ελευθέρια και πάντοτε σε συμφωνία με την αρχιτεκτονική και την εσωτερική διακόσμηση του χώρου.

Tο γεγονός ότι ο φωτισμός αποτελεί ένα σημαντικό αρχιτεκτονικό στοιχείο που όταν σχεδιαστεί με επιτυχία προσθέτει όχι μόνο μια επιπλέον διάσταση στο χώρο αλλά και ενισχύει την ιδέα της εσωτερικής διακόσμησης έχει αναγνωριστεί πλέον από τους περισσότερους αρχιτέκτονες και διακοσμητές. Για το λόγο αυτό, η συμμετοχή στην ομάδα σχεδιασμού και μάλιστα από τα αρχικά σταδία της διαδικασίας, ενός ειδικού στο φωτισμό για την πλήρη ανάπτυξη και αξιοποίηση των δυνατοτήτων του μέσου γίνεται ολοένα και συχνότερη. Ο μελετητής φωτισμού με την επαγγελματική εμπειρία και τις γνώσεις του, μπορεί να εξελίξει και να υλοποιήσει τις αρχικές σκέψεις του αρχιτέκτονα και του διακοσμητή, να τις κάνει πιο αποτελεσματικές, δημιουργώντας πρωτότυπες λεπτομέρειες φωτισμού και προτείνοντας πρακτικές λύσεις σε κάθε σύνθετο πρόβλημα. Το ζητούμενο παραμένει πάντοτε η μέγιστη δυνατή ενσωμάτωση των λεπτομερειών φωτισμού στην αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση του χώρου αφού διαρκής επιθυμία είναι να είναι ορατά τα αποτελέσματα του φωτισμού και όχι οι πήγες φωτισμού.

 Τα εστιατόρια και τα bars είναι πρωτίστως χώροι κοινωνικής συνεύρεσης και για το λόγο αυτό ο φωτισμός θα πρέπει όχι μόνο να κολακεύει φυσιογνωμικά τα πρόσωπα των ανθρώπων αλλά και να κερδίζει τα θετικά τους σχόλια. Οι πελάτες ενός εστιατορίου ή bar πρέπει να αισθάνονται ότι ο φωτισμός είναι άνετος και κατάλληλος, να είναι σε θέση να διαβάσουν το μενού με ευκολία (η ηλικία βέβαια είναι καθοριστικός παράγοντας αφού ένας ηλικιωμένος απαιτεί υψηλότερα επίπεδα φωτισμού από έναν νεότερο για να εκτελέσει την ίδια εργασία) και να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα εξαιτίας της άμεσης ή εξ αντανακλάσεως θάμβωσης.

Επιπρόσθετα ο φωτισμός θα πρέπει να προσδίδει ενδιαφέρον στο χώρο. Η οπτική μονοτονία προκαλεί κούραση και ανία. Αυτός είναι ο λόγος που ο φωτισμός των καταστημάτων τύπου fast-food έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μην ευνοεί την μακρόχρονη παραμονή των πελατών στο χώρο. Έχει αποδειχτεί ότι λίγοι πελάτες θα επιθυμούσαν να παραμείνουν σε ένα χώρο με έντονο και ομοιόμορφο φωτισμό για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό που είναι σημαντικό να κατανοηθεί, είναι ότι ο φωτισμός σχεδιάζεται κάθε φορά έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες λειτουργικές και αισθητικές ανάγκες ενός χώρου.

Ένα τα πιο συνηθισμένα λάθη στο σχεδιασμό φωτισμού εστιατορίων και bars είναι ακριβώς στο θέμα της ισορροπίας στις διάφορες τεχνικές φωτισμού που χρησιμοποιούνται. Συνήθως επιλέγεται λανθασμένα μια και μόνη τεχνική φωτισμού για παράδειγμα άμεσος φωτισμός από πάνω προς τα κάτω που επιτυγχάνεται από αμέτρητες σειρές χωνευτών στην οροφή φωτιστικών με συμπαγείς λαμπτήρες φθορισμού χωρίς καμία περαιτέρω πρόβλεψη για τις υπόλοιπες ανάγκες του χώρου. Ο ομοιόμορφος, στατικός φωτισμός σπανίως δημιουργεί ένα ενδιαφέρον εσωτερικό περιβάλλον και εξίσου σπάνια δημιουργεί αισθήματα άνεσης και χαλάρωσης στους χρήστες του χώρου. Το μυστικό είναι η δημιουργία μιας σειράς επιπέδων-στρωμάτων φωτισμού, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται οπτική ποικιλία και ενδιαφέρον.

Τεχνικές και εργαλεία φωτισμού

Επιτραπέζια ή κρεμαστά από την οροφή διακοσμητικά φωτιστικά

 Ο χαμηλός, διακριτικός φωτισμός στο κέντρο του τραπεζιού δημιουργεί μια ατμόσφαιρα ζεστασιάς και οικειότητας που είναι πάντοτε επιθυμητή σε ένα περιβάλλον εστιατορίου ή bar. Είναι γεγονός ότι παρά τις όποιες τεχνολογικές προόδους στο θέμα του φωτισμού, η παρουσία κεριών στα τραπέζια είναι μάλλον απίθανο να εκλείψει τελείως αφού αποτελεί μια πρώτης τάξης λύση τοπικού φωτισμού που μάλιστα απευθύνεται με τρόπο άμεσο και θετικό στις ανθρώπινες αισθήσεις.

Συχνά γίνεται προσπάθεια μίμησης του ζεστού φωτός των κεριών με τη χρήση επιτραπέζιων διακοσμητικών φωτιστικών συνήθως με υφασμάτινο ή γυάλινο καπέλο. Το εμφανές μειονέκτημα της λύσης αυτής είναι ότι τα φωτιστικά αυτά είναι ένα επιπλέον στοιχείο στο τραπέζι, κάτι που μπορεί να αποτελέσει πρακτικό πρόβλημα ειδικά σε εστιατόρια ή bar που επιλέγουν να έχουν μικρά τραπέζια έτσι ώστε να εξυπηρετήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες. Επίσης απαιτείται η ύπαρξη μιας παροχής ρεύματος σε κάθε τραπέζι κάτι που μπορεί να είναι δύσκολο ειδικά σε τραπέζια που βρίσκονται μακριά από τους περιμετρικούς τοίχους και προς τη μέση του χώρου. Η λύση αυτή επίσης δεν μπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά όταν η διάταξη των τραπεζιών αλλάζει συχνά ανάλογα με τις ανάγκες του χώρου. Η χρήση επιτραπέζιων φωτιστικών με μπαταρίες ή σύγχρονων εκδοχών του κεριού, δεν είναι βεβαίως σπάνιο φαινόμενο,.

Τα κρεμαστά διακοσμητικά φωτιστικά ακριβώς πάνω από κάθε τραπέζι είναι μια ακόμα λύση τοπικού φωτισμού στα τραπέζια, εάν και έχουν συνδεθεί περισσότερο με τις σύγχρονες πολυεθνικές αλυσίδες καταστημάτων καφέ (coffee-shops). Από τα μικρά σύγχρονα φωτιστικά με κρύσταλλα murano μέχρι τα ανοξείδωτα βιομηχανικού τύπου καπέλα ή τα κλασσικά υφασμάτινα καπέλα, οι επιλογές στα φωτιστικά αυτά είναι απεριόριστες. Το μειονέκτημα πάλι μιας τέτοιας λύσης είναι ότι περιορίζει την ευελιξία στη χρήση του χώρου ειδικά εάν η διάταξη των τραπεζιών είναι πιθανό να αλλάζει αρκετά συχνά. Εναλλακτικά τα φωτιστικά θα μπορούσαν να κατεβούν χαμηλά στο ύψος του κεφαλιού ή να είναι επιδαπέδια ή να τοποθετηθούν στον τοίχο. Σε όλες τις περιπτώσεις η επιλογή του υλικού που αφενός καλύπτει τη πηγή φωτισμού και περιορίζει την πρόκληση ενοχλητικών θαμβώσεων και αφετέρου διαχέει, δίνει χρώμα και υφή στο εκπεμπόμενο φως είναι πρωτίστης σημασίας στην επιλογή του κατάλληλου φωτιστικού.

Φωτισμός από πάνω προς τα κάτω (Downlighting)

Εάν η δημιουργία ατμόσφαιρας σε ένα χώρο είναι ο κύριος στόχος της μελέτης φωτισμού, τότε όλα τα χωνευτά ή εξωτερικής στήριξης φωτιστικά την οροφή θα πρέπει έχουν κατευθυνόμενη και όχι σταθερή δέσμη φωτός. Μια από τις πιο διαδεδομένες τεχνικές φωτισμού εστιατορίων και bars είναι ο επιλεκτικός φωτισμός μόνο του επάνω μέρος του τραπεζίου με μια εξαιρετικά στενή δέσμη φωτός (8ο – 10ο) από χωνευτά ή εξωτερικής στήριξης σποτς στην οροφή. Η τεχνική αυτή έχει σαν στόχο να μιμηθεί το φως των κεριών και βοηθάει αποτελεσματικά στη δημιουργία ενός αισθήματος οικειότητας καθώς ορίζει με σαφήνεια τον ιδιαίτερο χώρο ενός τραπεζίου. Η τεχνική αυτή έχει εφαρμοστεί με μεγάλη επιτυχία στα εστιατόρια Pizza Express τη μεγαλύτερη αλυσίδα εστιατόριων πίτσας στην Αγγλία. Η δυσκολία της τεχνικής αυτής είναι ότι η φωτεινή δέσμη θα πρέπει να εστιαστεί με απόλυτη ακρίβεια στο τραπεζι. Εάν αυτό δεν επιτευχθεί, τότε προκαλείται θάμβωση στους πελάτες και δημιουργούνται μη κολακευτικές σκιάσεις κάτω από τα πρόσωπα τους. Για το λόγο αυτό, κατά το τελευταίο στάδιο της εργασίας ενός μελετητή φωτισμού περιλαμβάνει την ακριβή ρύθμιση και εστίαση όλων των φωτιστικών με κατευθυνόμενη δέσμη, έτσι να εξασφαλιστεί ότι το τελικό αποτέλεσμα θα είναι σύμφωνο με τα όσα σχεδιάστηκαν. Η τεχνική αυτή είναι φυσικά κατάλληλη εάν το ύψος της οροφής δεν είναι πολύ υψηλό γιατί αλλιώς η ακριβής εστίαση της φωτεινής δέσμης στα τραπέζια θα είναι εξαιρετικά δύσκολη.

 Φωτισμός από κάτω προς τα πάνω (Uplighting)

 Η τεχνική αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ποικίλους τρόπους και είναι αποτελεσματική στη διαδικασία της δημιουργίας στρωμάτων ή επιπέδων φωτισμού καθώς προσθέτει δράμα στην συνολική εικόνα ενός χώρου, όπως για παράδειγμα ο φωτισμός από κάτω προς τα πάνω μιας κολώνας ή της βάσης ενός τοίχου δημιουργεί ένα θεατρικό και οπτικά ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Μια συχνή εφαρμογή της τεχνικής αυτής είναι η ενσωμάτωση γραμμικού φωτισμού πίσω από καθίσματα για το διακριτικό και απαλό φωτισμό από κάτω προς τα πάνω του σημείου όπου τα επίπεδα των τοίχων και της οροφής συναντιόνται. Η τεχνική αυτή μπορεί να έχει ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον εάν χρησιμοποιηθεί χρώμα όπως για παράδειγμα στο ινδικό εστιατόριο πολυτελείας Ophim, στο Soho του Λονδίνου (φωτογραφία 1 και 2) όπου λαμπτήρες ψυχράς καθόδου σε απόχρωση κορεσμένου πορτοκαλί χρώματος χρησιμοποιήθηκαν για το φωτισμό των τοίχων, σε μια προσπάθεια χρωματικής αναπαραγωγής της ατμόσφαιρας της δύσης του ηλίου στην Ινδία. Στον ίδιο χώρο, ένα ψυχρότερο μπλε χρώμα χρησιμοποιήθηκε στα φατνώματα της οροφής για την αναπαραγωγή της ατμόσφαιρας της ανατολής του ηλίου. Ο συνδυασμός ζεστών και ψυχρών τόνων δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα αντίθεση.

Φωτισμός ανάδειξης

Η επιλεκτική ανάδειξη της υφής, της φόρμας και του χρώματος των διάφορων επιφανειών στο χώρο καθώς και των διακοσμητικών και αρχιτεκτονικών στοιχείων αυτού, είναι ένα σημαντικό συστατικό κάθε ολοκληρωμένης μελέτης φωτισμού. Έργα τέχνης, όπως πίνακες, φωτογραφίες και γλυπτά, διακοσμητικά αντικείμενα, συνθέσεις λουλουδιών, φυτά και δέντρα μπορούν να αναδειχτούν αποτελεσματικά με τον κατάλληλο φωτισμό ανάδειξης. Για το σκοπό συνήθως χρησιμοποιούνται είτε χωνευτά στην οροφή φωτιστικά τύπου downlight με κατευθυνόμενη δέσμη και λαμπτήρες χαμηλής τάσης αλογόνου με διχρωικό ανακλαστήρα είτε σποτς εξωτερικής στήριξης στην οροφή ή στον τοίχο. Ένα μεγάλο φυτό ή δέντρο μπορεί επίσης να αναδειχτεί με το κατάλληλο φωτισμό από κάτω προς τα πάνω.

Σκότιες και φατνώματα στην οροφή ή και στους τοίχους είναι επίσης αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που προσφέρουν εξαιρετικές ευκαιρίες για διακριτικό έμμεσο φωτισμό. Οι φωτεινές πηγές που παραδοσιακά χρησιμοποιούνται είναι είτε οι κλασσικοί λαμπτήρες φθορισμού με ειδικά χρωματιστά φίλτρα, είτε λαμπτήρες ψυχράς καθόδου είτε λαμπτήρες χαμηλής τάσης xenon. Βεβαίως οι λεπτομέρειες αυτές έμμεσου φωτισμού χρειάζονται πάντοτε ιδιαίτερη προσοχή στο σχεδιασμό τους αφού πολύ συχνά επιτυγχάνονται πολύ υψηλότερα επίπεδα ομοιόμορφου φωτισμού από τα επιθυμητά.

Πηγές φωτισμού

Ο φωτισμός ενός εστιατόριου ή bar πρέπει όχι μόνο να κολακεύει τους χρήστες του χώρου αλλά και φυσικά τα ίδια τα προσφερόμενα εδέσματα, γεγονός που υπογραμμίζει τη σημασία της επιλογής της κατάλληλης πηγής φωτισμού. Η ακριβής απόδοση των χρωμάτων ενός φαγητού είναι πολύ σημαντικός παράγοντας και για το λόγο αυτό η πλειοψηφία των διεθνών πρότυπων συνιστά ότι όλοι οι λαμπτήρες θα πρέπει να συμμορφώνονται κατ’ ελάχιστο με τις κατηγόριες χρωματικής απόδοσης 1Β και 2A (70Ra-90Ra).

Ο πλέον ενδεδειγμένος και προδιαγεγραμμένος τύπος πηγής φωτισμού στους χώρους των εστιατορίων και των bars είναι ο λαμπτήρας αλογόνου, χαμηλής ή τάσης δικτύου. Το έντονα ζωηρό, κρυστάλλινο λευκό φως των λαμπτήρων αυτών, η δυνατότητα αυξομείωσης της φωτεινής τους έντασης και ο έλεγχος της φωτεινής δέσμης, τους κάνει ιδανικούς τόσο για γενικό φωτισμό όσο και για την ανάδειξη συγκεκριμένων στοιχείων του χώρου. Η φωτορύθμιση των λαμπτήρων αυτών όχι μόνο αυξάνει δραματικά τη διάρκεια ζωής τους (έως και 5 φορές) αλλά και στα χαμηλά επίπεδα, το φως που εκπέμπεται είναι όμοιο με το φως των κεριών δηλαδή ζεστό και ιδιαίτερα κολακευτικό.

 Eιδικά συστήματα φωτισμού

Οπτικές ίνες

Τα συστήματα φωτισμού με οπτικές ίνες εξαιτίας των ιδιαίτερων δυνατοτήτων διακοσμητικού και δυναμικού φωτισμού που προσφέρουν, ειδικά τις εναλλαγές χρωμάτων, είναι ιδανικά για το περιβάλλον των εστιατόριων και bars και η χρήση τους στους χώρους αυτούς είναι πλέον εξαιρετικά διαδεδομένη. Οι συνεχείς βελτιώσεις στην τεχνολογία των συστημάτων αυτών έχει οδηγήσει στη ύπαρξη πιο ισχυρών πηγών φωτισμού, πιο αξιόπιστων φακών που προσαρμόζονται στις άκρες των ινών και σε μια αξιοπρόσεκτη αύξηση στο συνολικό μήκος των ινών (κατ’ ελάχιστο 15 – 20 μέτρα) χωρίς σημαντικές απώλειες στην ποιότητα του εκπεμπόμενου φωτός. Οι δημιουργικές δυνατότητες των συστημάτων αυτών δεν περιορίζονται μόνο σε κλασσικά εφε όπως για παράδειγμα η δημιουργία ενός έναστρου ουρανού στην οροφή ενός χώρου, αλλά επεκτείνονται και σε εφαρμογές γενικού φωτισμού και φωτισμού ανάδειξης καθώς και σε εφαρμογές εξωτερικού φωτισμού. Τα συστήματα αυτά απαιτούν λεπτομερή σχεδιασμό από το μελετητή φωτισμού που σε συνεργασία με τον κατασκευή προδιαγράφει με ακρίβεια τα μέρη του συστήματος ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες του έργου. Η φήμη ότι τα συστήματα φωτισμού με οπτικές ίνες είναι μια ακριβή λύση από άποψη αρχικής επένδυσης, δεν ανταποκρίνεται καθόλου στην πραγματικότητα, αφού τα συστήματα αυτά προσφέρουν μοναδικές λύσεις που θα ήταν αδύνατες με τα συμβατικά συστήματα φωτισμού και το κόστος τους θα πρέπει να συγκρίνεται με το μακροπρόθεσμο κόστος συντήρησης και λειτουργίας μιας εγκατάστασης συμβατικού φωτισμού.

Προβολές

 Ολοένα και συχνότερη είναι τα τελευταία χρόνια, η χρήση τεχνικών θεατρικού φωτισμού και ειδικά τροποποιημένου θεατρικού εξοπλισμού στις εφαρμογές αρχιτεκτονικού φωτισμού. Ο χώρος των εστιατορίων και των bars υπήρξε από τους πρώτους που αξιοποίησε τις τεχνικές αυτές για τη δημιουργία μοναδικών οπτικών εφε. Οι τεχνικές αυτές δεν περιορίζονται στη χρήση εναλλαγής χρωμάτων ή στις προβολές λογοτύπων και σχημάτων αλλά εισαγάγουν τεχνικές δυναμικού φωτισμού. Οι προβολές με τη χρήση gobos (ζωγραφισμένες, εγχάρακτες ή σχηματισμένες εικόνες σε ένα μικρό κομμάτι γυαλιού ή μέταλλου τοποθετούνται σε μια ειδική υποδοχή μπροστά από ένα ισχυρό προβολέα στενής δέσμης και προβάλλονται σε κάποια απόσταση) μπορούν να καλύψουν μεγάλες οριζόντιες ή κάθετες επιφάνειες και να προσδώσουν επιπλέον ενδιαφέρον στην εικόνα του χώρου. Από την απλή προβολή του ονόματος και λογοτύπου του εστιατορίου ή του bar στο πάτωμα ή τον τοίχο της εισόδου του, μέχρι την ανάδειξη του φυλλώματος ενός δέντρου με την προβολή κινουμένων σχεδίων με φύλλα και μέχρι την αναπαράσταση μιας πλήρους κίνησης του ήλιου από το ξημέρωμα ως τη δύση του σε ένα bar, οι δυνατότητες των προβολών είναι πραγματικά απεριόριστες.

Λαμπτήρες ψυχράς καθόδου

Οι λαμπτήρες νέον έχουν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον σε εστιατόρια και bar κυρίως για τις φωτεινές επιγραφές στις προσόψεις των κτιρίων. Οι συγγενείς τους λαμπτήρες ψυχράς καθόδου είναι πιο πρακτικοί, σημαντικά πιο φωτεινοί και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ποικίλες εφαρμογές στο εσωτερικό ενός χώρου, κυρίως σε εφαρμογές έμμεσου φωτισμού. Οι γραμμικοί αυτοί λαμπτήρες εκπέμπουν ένα απαλό ζεστό λευκό ή χρωματιστό φως προς τοίχους, ταβάνια ή δάπεδα. Η ευκολία στη φωτορύθμιση των πηγών αυτών, η χαμηλή τάση λειτουργίας τους και η μεγάλη διάρκεια ζωής τους ευνοεί τη χρήση τους ως ένα επιπλέον διακοσμητικό στοιχείο φωτισμού στα εστιατόρια και στα bars.

Σύστημα ελέγχου φωτισμού

Η σημασία της ύπαρξης ενός προηγμένου συστήματος έλεγχου του φωτισμού σε ένα εστιατόριο ή bar θα πρέπει να υπογραμμιστεί με ιδιαίτερη έμφαση. Το σύστημα ελέγχου του φωτισμού είναι το απόλυτο εργαλείο για τη δημιουργία και ακριβή ρύθμιση της επιθυμητής ατμόσφαιρας. Θα μπορούσε να παρομοιασθεί με ένα μαγικό ραβδί που με το πάτημα ενός κουμπιού μεταμορφώνει δραματικά ένα χώρο. Στην πραγματικότητα αυτό είναι ένα από τα καθήκοντα του μελετητή φωτισμού που σχεδιάζει όχι μόνο τις επιθυμητές σκηνές φωτισμού αλλά και το χρόνο μετάβασης από τη μια σκηνή στην άλλη. Μπορεί επίσης να αποτελέσει ένα πρώτης τάξης εμπορικό εργαλείο για την επιχείρηση, αφού εξασφαλίζει ότι για παράδειγμα η εικόνα του χώρου το μεσημέρι δεν θα είναι ίδια με την απογευματινή ή τη νυκτερινή του εικόνα. Το περιβάλλον του εστιατορίου δεν θα πρέπει να είναι στατικό και ομοιόμορφο αφού η λειτουργία του σε διαφορετικές ώρες της ημέρας, σημαίνει την εξυπηρέτηση διαφορετικού κοινού που έχει διαφορετικές ανάγκες και απαιτήσεις. Η ατμόσφαιρα και το περιβάλλον του χώρου θα πρέπει να ανταποκρίνεται με τρόπο άμεσο στις ανάγκες αυτές και το σύστημα ελέγχου φωτισμού είναι το κύριο εργαλείο για την επίτευξη του σκοπού αυτού. Τέλος το σύστημα ελέγχου του φωτισμού θα πρέπει να είναι σχετικά απλό στην λειτουργία του και να προσφέρει τη δυνατότητα εύκολων χειρισμών και ρυθμίσεων.

Θεόδωρος Δ. Κοντορήγας BSc MBA MSc

Μελετητής Αρχιτεκτονικού Φωτισμού

Μέλος IALD, ELDA, Society of Light & Lighting

%d bloggers like this: